ضرورت استفاده از بارکدخوان چیست؟

ضرورت استفاده از بارکدخوان چیست؟

 برای اینکه جواب دقیق تری به این سوال بدهیم بهتر است نگاهی به قبل از پیدایش این دستگاه بیندازیم. از زمانی که فروش اجناس توسط انسان ها آغاز شده انبار داری، موجودی و کسری کالاها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در زمان های گذشته فروشگاه ها برای انجام انبارگردانی کامل یک یا چند روز کار خود را تعطیل می کردند و به شمارش و ثبت کالاهای موجود می پرداختند. بدیهی است که نتیجه به دست آمده بازهم درصدی خطا داشت. قبل از سال 1974 فروشگاه ها هیچ انتخابی نداشتند و عملیات انبارگردانی و قیمت گذاری اجناس خود را باید به صورت دستی انجام می دادند . آن ها تمامی اقلام فروشگاه ها با دستخط برچسب گذاری می کردند و هنگامی که کالایی به قسمت خروج از انبار می رفت قیمت آن به صورت دستی در سیستم فروش تایپ می شد . بسیار ساده به نظر می آید ولی چه اتفاقی می افتد وقتی ورود قیمت نادرست باشد؟ چگونه می توان متوجه شد که به چه میزان موجودی کالا نیاز است؟ صاحبان فروشگاه ها بر اساس تخمین خود کالای مورد نیاز را سفارش می دادند و همواره برای کالاهای فاسد شدنی دچار مشکل بودند . با پیدایش بارکدخوان ها قسمت زیادی از این فرآیند تغییر پیدا کرد. هر کالایی در فروشگاه دارای یک لیبل بارکدی می باشد . بدون نیاز به ورود دستی اطلاعات قیمت ، بارکدخوان لیبل کالا را اسکن کرده و قیمت آن روی مانیتور نمایش داده می شود . به این ترتیب علاوه بر افزایش سرعت عملیات، دقت فرآیند نیز به مقدار زیادی افزایش می یابد. بارکدهای موجود بر روی کالاها می توانند به سیستم های کنترل انبار نیز لینک شوند و  زمانی که یک کالای خاص اسکن می شود سیستم انبار آن را از موجودی خارج می کند و شما دقیقا" می دانید که چه مقدار کالا در موجودی دارید و بر اساس آن می توان سفارشات خرید را نیز کنترل کرد .

این تجهیزات بیش از 30سال است که در دنیا به کار گرفته می شوند و همچنان هم جایگزینی نداشته اند ، چرا که بهترین روش برای سرعت و دقت در ورود و پردازش اطلاعات است .

سیستم تجهیزات مبتنی بر بارکد تنها به فروش و فروشگاه ها محدود نمی شود؛ در انبارها علاوه بر موارد فوق و انبارگردانی سریع و دقیق موقعیت قرار گیری کالاها و مشخصات هریک نیز در دسترس خواهد بود، همچنین با امکان صدور قبض انبار و تهیه گزارشات مکتوب که با سهولت انجام می گیرد شاهد کاهش چشم گیر خطای انسانی نیز هستیم. در خطوط تولید کارخانه ها و واحد های صنعتی می توان از این تکنولوژی برای ثبت اطلاعات دقیق تولید مثل مشخصات مواد مصرفی، زمانسنجی، نوع تولید و کنترل کارکنان و ارائه آمارهای تولیدی به روز استفاده کرد.